Waterschap gaat circulaire challenge aan
In de week van de circulaire economie start voor waterschap Brabantse Delta de Blue City Challenge. In zes weken tijd maken we een nieuw product van het roostergoed dat op de rioolwaterzuivering vrijkomt. Dit is een waterige massa met veel vezels, haren en wat slib. Een team van 5 of 6 jonge professionals uit diverse bedrijfstakken gaat hiermee aan de slag. Wat zij gaan maken van het roostergoed? Dat weten we over zes weken!
“We willen als waterschap Brabantse Delta vooroplopen bij de ontwikkeling naar een circulaire economie’’ zegt Dagelijks Bestuurslid Niels Mureau. Dat is een mooi streven, maar hoe breng je die ambitie in de praktijk? “Om onze waterketen met de rioolwaterzuiveringen circulair en toekomstbestendig te maken, moeten we als waterschap innovatie stimuleren. Daarom ben ik erg enthousiast over de Blue City Challenge, omdat een gevarieerd team van jonge professionals met een frisse blik naar onze uitdagingen kijkt. Ik hoop dat de challenge veel inspiratie oplevert en ben erg benieuwd naar het resultaat!”
Biologisch afbreekbaar plastic
Het is niet voor de eerste keer dat waterschap Brabantse Delta aan de slag gaat met een restproduct van de rioolwaterzuivering. Samen met andere waterpartners maken we al biologisch afbreekbaar plastic uit afvalwater. Het slib dat ontstaat bij het zuiveringsproces werd jarenlang als restproduct afgevoerd naar de afvalverbranding. Nu wordt een deel van het slib dus gebruikt als grondstof voor bioplastics. Een innovatief en circulair proces!
Blue City Challenge
De Blue City Challenge is een landelijk initiatief dat bedrijven de kans biedt om kennis te maken met de circulaire economie van de toekomst. In de challenge moeten teams binnen zes weken een product ontwikkelen uit een reststroom van één van de deelnemende bedrijven. De producten zijn economisch interessante innovaties die direct bijdragen aan de versnelling van de circulaire economie.
Over 6 weken presenteert het team van de Blue City Challenge het product dat zij hebben gemaakt van ons roostergoed. Wat het gaat worden? Dat is nu nog één groot vraagteken. Houd onze social mediakanalen in de gaten voor updates rondom de challenge.