Hoe zwemmen vissen een stuw voorbij?
Hoe zwemmen vissen een stuw voorbij? Dat is de vraag die 60 leerlingen uit groep 8 van basisschool Jan Ligthard Driecant onlangs samen met het waterschap hebben onderzocht. Tijdens een gastles en een bezoek aan de bekkenvistrap bij de stuw Reuverlaan in de Reeshof in Tilburg, leerden zij hoe vissen deze vistrap gebruiken om hun weg door de natuur voort te zetten.
Zwemmend met de trap
In de klas kregen de leerlingen eerst uitleg over wat een stuw is, waarom deze belangrijk is om het waterpeil te regelen in de sloot, en waarom deze een obstakel vormt voor vissen. Het waterschap legde uit hoe vispassages, zoals de vissluis en de bekkenvistrap, dit probleem oplossen zonder de stuw te verwijderen. Vervolgens mochten de leerlingen hun opgedane kennis in de praktijk zien bij de aanleg van een bekkenvistrap. Een bijzonder moment, omdat de houten schotten (traptreden) van de vistrap nog goed zichtbaar waren.
De bekkenvistrap werkt met openingen in elk schot waardoor een zogenoemde ālokstroomā ontstaat. De lokstroom geeft vissen instinctief het signaal dat ze door de openingen kunnen zwemmen.Ā
Een nieuwsgierige leerling vroeg: āDe openingen in de schotten zijn niet in een rechte lijn. Hoe kan dat meneer?ā Het antwoord: door variatie in de plaatsing van de openingen vermindert de stroming. Hierdoor kunnen vissen even uitrusten voordat ze aan de volgende trede beginnen. Op deze manier kunnen zowel grote als kleine vissen op hun eigen tempo de trap nemen en wordt de vistrap voor verschillende soorten vissen passeerbaar. Ā
Samenwerking tussen natuur, water en techniek
De vistrap maakt het mogelijk dat vissen straks zonder moeite heen en weer kunnen zwemmen tussen de Donge in de Reeshofweide en de Oude Leij in de Dongevallei. Dit is een prachtig voorbeeld van hoe natuur, waterbeheer en techniek samenkomen om zowel ecologische als praktische uitdagingen aan te pakken.
Dankzij deze leerzame dag begrijpen de leerlingen niet alleen hoe vissen een stuw voorbij kunnen zwemmen, maar ook hoe belangrijk het is om rekening te houden met de natuur bij het ontwerpen van technische oplossingen. Een ervaring die hen nog lang bij zal blijven!
Met dank aan de leerkrachten en leerlingen groep 8 van basisschoolĀ Jan Ligthart DriecantĀ in Tilburg (Reeshof) en G. van der Ven Aannemingsbedrijf.
Veldbezoek hoe vissen de trap nemen
Investeren in de toekomst!
Wat je als kind leert, beleeft en ervaart, neem je vaak heel je leven mee. Goed zorgen voor de natuur - en dus ook water- hoort daarbij. Daarom zet waterschap Brabantse Delta zich op allerlei manieren in om met jongeren te communiceren via scholen. Ze kijken mee in de 'keuken' van het waterschap en ontdekken het belang van veilig en schoon water.Ā
Kijk voor meer informatie: https://www.brabantsedelta.nl/leren-over-water
SamenwerkingĀ
Dit project wordt mogelijk gemaakt door de Europese POP3-subsidie, financiering vanuit het Groen Ontwikkelfonds Brabant BV, en financiĆ«le steun van de provincie Noord-Brabant.Ā Ā