Technasium scholieren ontwerpen robuuste dijken

Hoe hoog en breed moet een dijk worden om bescherming te bieden bij extreme weersveranderingen? Dit was de opdracht die Technasium leerlingen van scholen in de regio kregen tijdens de Robuuste dijken Challenge.Ā 

Leerlingen van 5 middelbare scholen hebben de afgelopen maanden in groepjes een klimaatbestendige dijk ontworpen voor waterschap Brabantse Delta.Ā De leerlingen moesten rekening houden met de klimaatveranderingen maar ook met de weinige woonruimte in Nederland. Een dijk kan niet zomaar 1 meter worden verhoogd, omdat deze dan aan elke kant 3 meter breder moet worden om stevig te blijven. Dat vraagt om creatieve oplossingen! Gelukkig kregen de leerlingen hulp van experts van het waterschap.

Winnaars

Het beste ontwerp van iedere klas is gekozen. De klassenwinnaars hebben met hun maquette meegedaan aan de Championsā€™ Challenge. De wedstrijd waarinĀ het bestuur en de collegaā€™s van waterschap Brabantse Delta het meest innovatieve en creatieve idee kozen.Ā 

Dagelijks bestuursleden Karin van den Berg en Anco Sneep kozen voor het plan van de 3 VWO klas van het Dongemond College in Raamsdonksveer. De bestuurders vonden dit plan het meest compleet en toepasbaar voor een heel gebied. Er wordt ook rekening gehouden met de waterveiligheid Ć©n de biodiversiteit.Ā 

Tweede en derde prijs

De collegaā€™s van het waterschap kozen voor de 'Functionele dijk' van het Markland college in Oudenbosch. De 3e prijs ging ook naar het Marklandcollege in Oudenbosch.Ā 

De winnende klas ontving een oorkonde en een taart met een foto van de maquette erop. De nummers 2 en 3 kregen een oorkonde en een chocoladereep.

Anco Sneep (lid Algemeen Bestuur) bespreekt de winnende ontwerpen in dit filmpje.

Veldbezoek

Alle leerlingen zijn ter voorbereiding op de opdracht op veldbezoek geweest. RSG Rijks bezocht ook het steunpunt in Heijningen, waar leerlingen alles leerden over het werk van het waterschap en een rondleiding kregen door de loods vol noodpompen en calamiteitenmaterieel. Tijdens de buizenestafette konden ze hun energie kwijt. Deltares gaf een boeiende uitleg over dijken, waarna de leerlingen zelf aan de slag gingen met zand en klei om een dijk te bouwen.

Leerlingen van het RSG Rijks maakten voor de dijkenopdracht dit animatiefilmpje

Dank!

We zijn super blij met alle creatieve ontwerpen van de toekomstige waterschappers. Bijna 300 jongeren zijn de afgelopen weken waterbewuster geworden! Heel veel dank aan de docenten van RSG Rijks, het Dongemond College in Raamsdonksveer, het Markland College in Oudenbosch en Zevenbergen, en het Cobbenhage Lyceum in Tilburg.Ā 

We zijn ook de ambassadeurs van het waterschap dankbaar. Zij hebben veel tijd besteed aan dit project. Zonder hen was dit niet mogelijk geweest.Ā